Sunday, November 13, 2011

~Bersangka BAIK~

Nasihat Syeikh Abdul Kadir Al-Jailani.

Berikut adalah tips dari Syeikh Abdulkadir Al-Jailani untuk sentiasa bersangka baik sesama insan.

Jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu. Ucapkan dalam hatimu :
"Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku".

Jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu) :
"Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku"..

Jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang cerdik sungguh, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia cerdik sungguh (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya.
Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan orang kafir, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk.

Tak rugi kita bersangka baik terhadap insan daripada kita bersangka buruk yang boleh mendatangkan dosa. Sematkan kedalam hati agar iman akan bertambah,aqidah dan akhlak juga akan terjaga.InsyaALLAH.

Monday, October 31, 2011

-Anda di mata orang lain-

Suatu hari seorang penceramah terkenal membuka seminarnya dengan cara yang unik.
Sambil memegang wang RM100, dia bertanya kepada hadirin,

“Siapa yang nak duit ini?”.

Kelihatan ramai penonton angkat tangan menunjukkan ramai yang minat.

“Saya akan berikan ini kepada salah seorang dari anda , tapi sebelumnya perkenankanlah saya buat ni dulu.”


Dia berdiri mendekati hadirin. Wang itu diramas-ramas dengan tangannya sehingga renyuk.
Lalu bertanya lagi,

“Siapa yang masih mahu duit ini?”
Jumlah tangan yang mengangkat tak berkurang.

“Baiklah,” jawabnya,

“Apa jadinya bila saya melakukan ini?”

Ujarnya sambil menjatuhkan wang itu ke lantai & melenyek-lenyekkan dgn kasutnya. Meski masih utuh, kini wang itu jadi amat kotor,lusuh dan amat renyuk.

"OK, sekarang masih ada yang berminat?”.
Tangan-tangan yang angkat ke atas masih tetap banyak.

Hadirin sekalian, Anda baru saja menghadapi sebuah pelajaran penting. Apapun yang terjadi dengan wang ini, anda masih berminat kerana apa yang saya lakukan tidak akan mengurangi nilainya.

Biarpun renyuk,lusuh dan kotor, wang ini tetap bernilai RM100 juga..

Dalam kehidupan ini, kita pernah beberapa kali terjatuh, terkoyak, dan dipenuhi kotoran akibat keputusan yang kita buat & situasi yang menerpa kita dalam sesuatu keadaan dahulu.

Dalam keadaan seperti itu, kita merasa tak berharga, tak bererti.
Padahal apapun yang telah & akan terjadi, anda tidak pernah akan kehilangan nilai di mata mereka yang mencintai anda, lebih-lebih lagi di mata Tuhan.

Jadi walau bagaimana kotor pun anda, kita masih mempunyai nilai yang tersendiri. Sayangilah diri anda, bertaubat jika membuat dosa, terus berusaha jika gagal kerana diri kita sebenarnya amat berharga.

Dan jangan terlupa kita adalah makhluk Allah yang di pandang sama, hanya iman dan takwa yang membezakan kita.

Sunday, October 16, 2011

Indahnya Menjadi Wanita





Betapa Berharganya Seorang Wanita

Ketika Tuhan menciptakan wanita, malaikat datang dan bertanya,"Mengapa begitu lama
 engkau menciptakan wanita, Tuhan???"
Tuhan menjawab,"Sudahkah engkau melihat setiap detail yang telah aku ciptakan untuk 
wanita?" Lihatlah dua tangannya mampu menjaga banyak anak pada saat bersamaan, punya 
pelukan yang dapat menyembuhkan sakit hati dan kerisauan, dan semua itu hanya dengan 
dua tangan".

Malaikat menjawab dan takjub,"Hanya dengan dua tangan? tidak mungkin!


Tuhan menjawab,"Tidakkah kau tahu, dia juga mampu menyembuhkan dirinya sendiri dan 

boleh bekerja 18 jam sehari".

Malaikat mendekati dan mengamati wanita tersebut dan bertanya,"Tuhan, kenapa wanita 

terlihat begitu lelah dan rapuh seolah-olah terlalu banyak beban baginya?"
Tuhan menjawab,"Itu tidak seperti apa yang kau bayangkan, itu adalah air mata."
"Untuk apa???", tanya malaikat.
Tuhan melanjutkan,"Air mata adalah salah satu cara dia menunjukkan 

kegembiraan,kerisauan,cinta,kesepian, penderitaan,dan kebanggaan,serta wanita ini 
mempunyai kekuatan mempesona lelaki,ini hanya beberapa kemampuan yang dimiliki oleh 
wanita.

Dia dapat mengatasi beban lebih baik dari lelaki,dia mampu menyimpan kebahagiaan dan 

pendapatnya sendiri,dia mampu tersenyum ketika hatinya menjerit kesedihan,mampu 
menyanyi ketika menangis, menangis saat terharu,bahkan tertawa ketika ketakutan.

Dia berkorban demi orang yang dicintainya,dia mampu berdiri melawan ketidakadilan,dia 

menangis saat melihat anaknya adalah pemenang,dia gembira dan bersorak saat kawannya 
tertawa bahagia,dia begitu bahagia mendengar suara kelahiran.

Dia begitu bersedih mendengar berita kesakitan dan kematian,tapi dia mampu 

mengatasinya.Dia tahu bahwa sebuah ciuman dan pelukan dapat menyembuhkan luka.
Allah S.W.T berfirman:

"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang 

istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia, namun, harus cukup 
lembut untuk memberikan kenyamanan."

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima 

penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya. "

"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain 

menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh."

"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan 

ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya."

"Aku memberinya kekuatan untuk menyokong suaminya dalam kegagalannya dan 

melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya."

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan 

pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk 
berada disisi suaminya tanpa ragu."

"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk 

digunakan bilapun ia perlukan."

"Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya,sosok yang ia 

tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya.Kecantikan seorang wanita harus dilihat 
dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada."

"CINTANYA TANPA SYARAT. HANYA ADA SATU YANG KURANG DARI WANITA,DIA 

SELALU LUPA BETAPA BERHARGANYA DIA.."


Wallahu'alam..............

Monday, October 3, 2011

Mengubati Hati Yang Terluka


Pelbagai perkara berlaku dalam kehidupan seharian kita. Ada ketikanya, hati kita terluka kerana disakiti oleh orang lain atau suasana.
Beberapa cara boleh kita amalkan untuk mengubati hati yang terluka. Keberkesanannya bergantung kepada diri anda, namun berikut adalah cara yang sering dikongsia oleh pakar.
1. Latih Minda Melupakan Kenangan Pahit
Bunyinya senang nak dibuat, tapi perlu diaplikasi berterusan. Mengaku saja anda sering merasa sedih sebab banyak kali mengingat kenangan pahit atau selalu kembali ke memori silam yang lalu, betul tak? Kita kena cut connection feeling kita dengan emosi yang lalu.
Mulai hari ini, tekad untuk melupakan semua itu, selupa yang mungkin, kasi kosong abis! Bulatkan azam untuk fokus kepada masa depan anda, cita-cita, keluarga, kerjaya, kewangan, keilmuan dan rakan-rakan. Anda takkan dapat melupakan kesemua memori pahit sekaligus, tapi lakukan step by step dengan mengalihkan perhatian anda kepada perkara lain. Proses ini mengambil masa, tapi ia boleh dipercepatkan dengan disiplin diri.
2. Buang Sikap Risau
Ada dua kesan dari sikap risau ni, pertama ia menarik nasib tak baik, masalah dan musibah - tanpa anda pinta.
Kedua, memberi kesan buruk pada kesihatan anda dari segi fizikal dan mental.
Risau membuat anda selalu menjadi sedih dan kecewa. Untuk buang sikap risau, belajar untuk bertenang dan latih diri anda mengawal emosi.
3. Belajar Rajin Bersyukur
Ucap syukur atas kesemua yang anda ada, apa saja! Misalnya, ucap syukur kerana Anda masih ada 5 deria yang lengkap; anda boleh melihat dan menarik nafas tiap kali bangun tidur, anda ada kawan rapat yang memahami anda dan anda mempunya handphone kesayangan anda. Ucap syukur seikhlas hati, sebanyak yang mungkin, seikhlas mungkin hingga rasa syukur tu meresap jauh ke dalam diri. Buat banyak kali dalam sehari.
4. Belajar Menjadi Pemaaf
Sikap pemaaf dapat membersihkan hati dari perasaan negatif dan emosi-emosi negatif. Seterusnya, meneutralkan gelombang fikiran negatif yang melekat bersarang di minda. Ketahuilah, anda selalu rasa sedih dan kecewa kerana anda tidak memaafkan kesalahan diri anda di masa lalu ataupun anda tidak memaafkan kesalahan orang lain tehadap diri anda satu ketika dulu. Belajar menjadi pemaaf dan menghapus semua ini lalu menarik ketenangan datang pada diri anda.
5. Ketawa, ketawa dan terus ketawa
Ketawa bukan dibuat-buat, tapi biar ketawa yang benar-benar menggembirakan anda serta menjadikan anda girang. Tonton video yang lucu, baca cerita yang lucu, dekatkan diri anda dengan rakan-rakan yang lucu serta cari "funny side" dalam setiap situasi; agar anda boleh ketawa secara automatik. Ketawa dapat menghilangkan sedih. Buat apa layan kecewa sedangkan anda boleh ketawa? Come on...
6. Ubah Fikiran
Kita tak boleh merubah situasi yang boleh membuat kita kecewa, sedih dan murung. Tapi, kita boleh merubah fikiran kita dan apa yang kita fikirkan tentang situasi-situasi tersebut walau seburuk manapun ia. Rahsianya, cari sinar mentari disebalik mendungnya awan.
Walaupun perkara tidak berpihak kepada anda, cari cara bagaimana anda boleh jumpa nilai-nilai positif di dalamnya.
Fikir yang baik-baik saja, kerana ia memberi keuntungan jangka masa panjang.
Rezeki anda murah dan segala yang baik-baik datang sendiri pada anda. Anda menjadi apa yang anda selalu fikirkan. Buat apa fikir yang buruk sedangkan anda boleh tarik semua yang baik-baik?
Fikir yang buruk, Anda dapat yang buruk jawapnya. Ini hukum alam dinamakan hukum sebab dan akibat.
7. Hati Mesti 'Keras'
Bukan keras sembarangan, maksudnya kekerasan hati, kesabaran yang tinggi, pandai mengawal emosi dan menerima hakikat dengan hati terbuka. Allah menurunkan musibah, permasalahan dan macam-macam lagi bukan sekadar dugaan, tapi balasan pada perbuatan-perbuatan anda di masa lalu. Buat baik, dibalas baik, begitu juga sebaliknya.
Cuba ingat balik kejahatan kecil yang anda lakukan pada orang lain, mungkin ada walau anda tak sedar. Itulah perlunya kita bersikap baik dan berfikir yang baik-baik pada semua orang, benda, perkara, situasi dan keadaan. Sebelum masuk tidur, set minda untuk jadi ceria pada keesokan harinya.
Lafazkan dengan nada berbisik. Relaks, jangan terlalu mendesak diri.
Selepas bangun tidur, katakan pada diri ini adalah hari yang baru untuk Anda.
Tekadkan diri untuk menjadikan hari yang baru tu hari yang baik, sungguh baik, sebaik yang mungkin dari hari yang sebelumnya.

Kenapa Aku Ke Neraka?


Tuhan, kenapa aku masih berada di sini? Bukankah aku dahulu selalu bersedekah di masjid-masjid? Bukankah aku dahulu sentiasa membantu sahabat-sahabatku yang kesusahan? Bukankah aku dahulu sentiasa memberi peringatan kepada sahabat-sahabatku? Kenapa aku masih ada di Neraka-Mu ini?
Tuhan, mana pergi amalan-amalan baik yang aku lakukan dahulu? Tidakkah aku telah menggunakan kudratku untuk jalan dakwah? Oh Tuhan. Dengarlah rintihan aku ini.
(Tiba-tiba)
Tangannya terangkat dan berkata, ”Aku dahulu memasukkan duit ke dalam tabung kerana aku inginkan pujian sahabat-sahabatku terutamanya mereka yang berlainan jantina denganku.”
Kakinya tiba-tiba bersuara,‘aku berjalan pergi berdakwah semata-mata ingin menonjolkan diriku di hadapan orang lain bahawa aku ini seorang yang Alim dan Soleh. Aku ingin manusia melihat betapa aku ini hebat berdakwah dan kaya dengan ilmu agama.’
Mulutnya tiba-tiba menyanggah, ’ah, kau ni. Kononnya mulut kau ini kau gunakan untuk mengingatkan sahabat-sahabat kau, tetapi hakikatnya kau tidak mengamalkannya! Kau suruh orang jauhi zina tetapi kau dengan mudah ber’chit chat’ dengan teman-temanmu yang berlainan jantina dan bercakap perkara-perkara yang tidak sepatutnya! Kau suruh orang bersedekah dan berbuat baik, tetapi diri kau? Pernah kau cerminkan diri kau? berapa banyak harta kau yang kau laburkan untuk Akhirat? dan berapa peratus nilai keihklasanmu di dalamnya?
Hati yang kehitam hitaman tiba-tiba mencelah, “itulah kau manusia. Sudah kerugian kau di sini bukan? Bukankah Guru-guru mu sentiasa berpesan, pastikan kau lakukan sesuatu dengan niat yang ikhlas. Bukankah kau sudah tahu benar segala amalan tanpa niat yang ikhlas umpama buih di lautan. Segala kebaikanmu itu habis hancur berkecai. Dahulu bila kau dianugerahkan dengan nikmat yang banyak, kau lupa diri.
Kau sombong! Keihklasanmu lenyap sekelip mata. Syukur mu kian menipis. Bongkak mu kian meninggi. Apa kau sudah lupa hakikatnya kau cuma manusia lemah ciptaan Si Maha Besar? Bukankah sifat sombong hanya milik mutlak Allah? Kau tahu bukan si durjana Iblis dihalau dari Syurga kerana kesombongannya? Si Firauan binasa kerana bongkaknya? Si namrud dihina kerana takburnya? Jadi kenapa kau tidak belajar dari pengajaran ini?
Betapa dirimu rugi hari ini wahai manusia. Andai didunia dahulu kau mengamalkan ilmumu, pasti kau bahagia sekarang. Tetapi, seperti kau tahu, There is no turn Back! Sekarang rasailah azab dari Allah ini bersama – sama dengan kami,” kata si iblis dan kaumnya.
Tiba-tiba tersedarku dari mimpi. Astaghfirullah. Saat itu, terbayang-bayang difikiranku akan Surah Yassin ayat 65 :
“Pada waktu itu Kami meteraikan mulut mereka (sejurus); dan (memberi peluang kepada) tangan-tangan mereka memberitahu Kami (kesalahan masing-masing), dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa Yang mereka telah usahakan.”
Ya Allah, lindungilah kami dari melakukan apa yang Kau larangi dan dekatkanlah kami dengan amalan-amalan yang Kau redhai.

Sunday, October 2, 2011

Ayat Manusia

Ayat yang seringkali kita dengar dari orang yang mengaku Islam di dalam dirinya: 
  1. "Hati kami baik walaupun kami tak tutup aurat." 
  2. "Orang yang solat belum tentu baik." 
  3. "Orang berpuasa belum tentu sembahyang." 
  4. "Wanita yang tutup aurat belum tentu baik." 


 Jawapannya adalah: 

  1. Adakah hati itu baik dan sihat jika melanggar perintah Allah s.w.t? 
  2. Orang yang baik tentu akan solat. 
  3. Orang yang solat sudah tentu berpuasa. 
  4. Wanita yang baik sudah tentu tutup aurat.

Kenapa Hati Tidak Tenang?







Setiap hari kita ketawa. Setiap hari kita jumpa kawan. Setiap hari kita dapat apa yang kita nak.
Tapi..kenapa hati kita tak gembira?

Kita sembahyang setiap hari. Kita berdoa selalu pada Allah. Kita mintak sungguh-sungguh pada Allah. Tapi..kenapa susah sangat doa kita nak makbul? Sedangkan Allah ada berfirman. "Berdoalah pada Ku, nescaya akan Ku kabulkan...,"

Apa masalah kita?

Hati kita tak gembira sebab kita tak pernah bersyukur dengan apa yang kita ada. Kita tak pernah nak menghargai setiap nikmat yang kita dapat. Kita asyik memikirkan benda yang kita tak ada, sampai kita lupa melihat nikmat sekeliling kita.

Kita berdoa, tapi kenapa payah sangat doa kita Allah nak makbulkan?

Sebab kita asyik meminta pada Allah, tapi kita tak pernah mintak ampun pada Allah, sedangkan dosa-dosa kita terlampau banyak pada Allah. Alangkah tidak malunya kita. Kita merintih, kita merayu agar Allah makbulkan doa kita. Tapi, lepas kita dapat kesenangan kita lupa pada Allah, kita tak bersyukur pada Allah. Bila dah datang kesusahan, baru nak ingat Allah balik. Baru nak menangis, merintih..mintak Allah pandang kita. Macam mana Allah nak makbulkan doa kita?

Cuba kita renung diri kita. Cuba hitung, berapa kali kita sebut kalimah syukur dalam satu hari? Tak payah seminggu, cukuplah sehari sahaja. Berapa kali agaknya? Itupun kalau ada sebut la..

Pernah kita bangun malam, solat sunat...solat tahajud..solat taubat? Pernah? Ada...waktu zaman sekolah dulu. Itupun, lepas kene ketuk dengan warden, suruh bangun. Lepas tu...ada? Ada...time dah nak exam...waktu rasa result macam ada aura nak fail. Siap buat solat hajat lagi! Lepas dapat result tu, ada tak buat sujud syukur? Hmm...entah la, tak ingat pulak.

Hari-hari kita buat baik. Kita tolong orang. Kita sedekah dekat orang. Kita buat macam-macam. Tapi kenapa kita tak dapat nak rasa kemanisan setiap perbuatan yang kita lakukan tu? Hati kita tetap jugak tak tenang. Kenapa ye? Sebab dalam hati kita tak ada sifat ikhlas. Mulut cakap ikhlas, hati kata lain. Macam mana tu? Kita tolong orang sebab nak harapkan balasan. Nakkan pujian. Nakkan nama. Kita riak dengan setiap kebaikan yang kita buat. Macam mana hati nak tenang? Bila dapat kejayaan, kita bangga dengan apa yang kita ada. Mula nak menunjuk-nunjuk dekat orang. Sampai lupa siapa sebenarnya yang bagi kejayaan tu dekat kita.

Alangkah tidak malunya kita..., Allah ciptakan kita sebagai khalifah di bumi ni. Kitalah sebaik-baik kejadian yang Allah pernah ciptakan sehinggakan semua makhluk sujud pada bapa kita, Nabi Adam kecuali Iblis Laknatullah. Betapa Allah muliakan kejadian manusia. Tapi, kita sendiri tidak memelihara diri kita. Kita lupa tanggungjawab kita sebagai hamba. Kita lupa kepada yang mencipta diri kita. Bahkan, kita alpa dengan nikmat yang ada. Nabi Muhammad s.a.w, pada saat malaikat ingin mencabut nyawa Baginda, Baginda masih memikirkan umat-umatnya. Ummati! Ummati! Sampai begitu sekali sayang Rasulullah pada kita. Tapi kita....? Kita lupa pada Baginda Rasul. Berat benar lidah kita nak berselawat ke atas baginda. Macam mana hati kita nak tenang?
Lembutkanlah hati kita. Tundukkan lah diri kita pada Allah. Bersyukur dengan nikmat yang Allah pinjamkan pada kita. Semua itu tidak akan kekal. Bila-bila masa Allah boleh tarik balik semua itu. Ikhlas kan lah hati dalam setiap perkara yang kita buat.

Sesungguhnya, hanya Allah sahaja yang berkuasa menilai keikhlasan hati kita. Insya Allah, kita akan dapat merasai kelazatan halawatul iman itu sendiri. Tenanglah dikau wahai hati...

~REDHA~

Usah di salahkan takdir yang melanda
Renung kembali sejarah silam
Dengan membiarkan ku sendiri
Ku terumbang ambing mengenal diri

Mujurlah Allah itu mengasihi
Aku diberi arah petunjuk
Berlindung dengan Allah
Menerus kehidupan
Ku mengenal makna
Dosa dan pahala

Dengan kehendak-Nya
Kau datang semula menghampiriku
Dan aku terpaku
Hingga ku hilang tiap bicara

Bukan ku menjauhi
Tetapi amat sukar sekali
Bila kenang kembali
Aku disisih dan dibuang ke tepi
Malah aku tidak dipeduli

Allah Maha Mengetahui
Yang ada dihati
Biar Dia menentukannya

Usah disalahkan takdir yang melanda
Renung kembali sejarah silam
Ku redha dan sedia terima
Yang tertulis dalam kehendak-Nya




Wednesday, August 10, 2011

Bukan Niatku

Berjanji ku
Disuatu ketika
Bahawa aku takkan menduakanMu
Dan aku takkan biar sesiapa 
Cuba memalingku dari jalan bahagia


Ternyatalah perjalanan ini 
Tidak semudah yang ku tafsirkan 
Jalannya beribu
Durinya berliku
Jika tersilap langkah
Menyesal untuk selamanya


Kasih andai cinta yg kusemai
Rapuh menanti ditewas dugaan
Maafkan aku
Kiranya tak tertanggung
Segala harapan yang diberikan
Maafkan aku
Yang tiada berdaya
Kerna bukan niatku untuk melakukannya


Mungkinkan ada pengampunan dariMu
Kembalikan fitrah kehambaanku
Hinanya aku
Merayu kepadaMu
Setelah kering dosa yang kulakukan
Maafkan aku
Yang tiada berdaya
Kerna bukan niatku untuk melakukannya


Friday, June 3, 2011

Manusia yg Pandai Berpura-pura

hmmmmmmmmm.. .entry ni psal xsuka ngan org yg pndi berpura-pura utk kepentingan diri sendiri.. npa la bodoh sgt org yg percya kt manussia yg mcm tu.. hmmmmmmmm,plik btul manusia skrg ni.. lagi satu, tolong la jgn wat baik, sbb ada agenda jhat.. ikhlas skit nk x? haish!! klu jumpa manusia cam ni lagi skali mmg nk kna la.. xmalu ke? ingt org suka la buat prangai cm tu.. ingtla, awk tu hidup kt dunia ni pun hnya pinjaman je.. xlama pun awk nk kekal dgn kehidupan awk tu.. haish.. bila la nk sedar.. mungkin dh TERHANTUK BARU TERNGADAH.. sama2 la kita doakan supaya dya sedar dan berubah ye.. amin!!

nampak baik tapi sebenarnya jahat!














Sunday, May 29, 2011

Perlukah kita mengetahui kekasih baru ex-boyfriend dan ex-girlfriend?


Manusia yg BODOH

Terlintas dalam fikiran saya samada perlu ke kita tahu siapa boyfriend atau girlfriend ex-kekasih kita. Kalau kita dapat tahu pasti bestkan. Tetapi bila kita fikirkan sedalam-dalamnya pasti akan timbul pertanyaan,adakah tindakan kita tu betul? Adakah tindakan kita itu akan mengganggu privasi kehidupan ex-boyfriend atau ex-grifriend kita?
Tapi yang pasti nanti akan buat kita berasa marah dan tak suka. Makin geram dan semakin gusar hati kita. Nak-nak pula kekasih baru mereka itu orang kita kenal dan kita pernah berhadapan dengan mereka.Tak kita akan merasa marah dan geram? Maka tak perlulah kita ambil tahu dan peduli siapakah kekasih baru ex-boyfriend dan ex-girlfriend kita itu.
Baik kita perbaiki dan perbetulkan diri kita daripada kita mengetahui siapakah kekasih mereka. Buktikan kepada mereka yang mereka akan menyesal kerana meninggalkan kita. Daripada selidiki kekasih baru mereka baik kita selidiki kelemahan dan kekurangan kita. Dan pasti ini akan merubah serta menjadikan kita terbaik kepada yang terbaik.

Renungan Sebelum Tidur


Kita dilahirkan dengan dua mata di depan, kerana seharusnya kita melihat yang ada di depan dan bukan yang sudah berlalu.

Kita lahir dengan dua telinga, satu kiri dan satu di kanan sehingga kita dapat mendengar dari dua sisi dan dua arah. Menangkap pujian mahupun  kritikan, dan mendengar mana yang salah dan mana yang benar.
Kita dilahirkan dengan otak tersembunyi di kepala, sehingga bagaimanapun miskinnya kita, kita tetap kaya. Kerana tak seorang pun dapat mencuri isi otak kita. Yang lebih berharga dari segala permata yang ada.
Kita dilahirkan dengan dua mata, dua telinga, namun cukup dengan satu mulut.Kerana mulut tadi adalah senjata yang tajam, Yang dapat melukai, memfitnah,bahkan membunuh. Lebih baik sedikit bicara, tapi banyak mendengar dan melihat.

Kita dilahirkan dengan satu hati, yang mengingatkan kita. Untuk menghargai dan memberikan cinta kasih dari dalam lubuk hati. Belajar untuk mencintai dan menikmati untuk dicintai, tetapi jangan pernah mengharapkan orang lain mencintai anda dengan cara dan sebanyak yang sudah anda berikan.
Berikanlah Cinta tanpa mengharapkan balasan, maka anda akan menemukan bahawa hidup ini terasa menjadi lebih indah. 
"Jika kamu menyayangi seseorang lepaskanlah dia pergi dari hidupmu, kerana andai dia jodohmu. Pasti dia akan kembali. Jika tidak, berbahagialah kerana dia sudah menjumpai orang yang dicintainya."

Thursday, May 26, 2011

terima kasih

dengar sini wahai rakyat jelata sekalian.
kami, dari keturunan TUNGGAL mengucapkan terima kasih kepada nama-nama berikut atas kesudian kalian membantu kami pergi makan di sekitar Penang.

Nama-nama yang diucapkan terima kasih ialah :


ribuan terima kasih diucapkan.
semoga kalian dapat meningkatkan lagi usaha untuk membawa TUNGGAL ke merata tempat lagi.
anda semua diberikan pingat jasa seperti yang di bawah :

setiap anda akan dapat satu yer.




tahniah diucapkan sekali lagi.
sekian.




Tuesday, May 17, 2011

DILEMA~~

hai korang!
pe khabar??
rindu la kat awak sume..
saya nak mintak maaf kat awak semua..*tetiba je kan* hehe.. >.<

saya nak tanya ni je..
MACAM MANE NAK BAGI ADE HATI KAT SESUATU AH??
saya perlu ade hati kat benda tu..tp macamane nk bagi ade hati kat benda tu??

huuuuu.. ;(

k,la sume....assalamualaikum! selamat sejahtera..

p/s :: xmintak di jawab pun.. saje nak menulis.. hehe 

Friday, May 13, 2011

~Bila Terasa Sunyi~

 => selalunya kita akan rasa sunyi bila keseorangan..bila sendiri selalu pkir masalah n mcm2 lagi la..waktu2 cmni la bru nk pkir bnda2 cm ni..jadi bila sunyi ape kta kita wat bnda ni..just copy je..hehe
  
                               

Apa Nak Buat Bila Terasa Sunyi?

Jadi kalau kita dah tahu bila dan kenapa kita sunyi, kita boleh la buat seperti perkara dibawah ni bila kesunyian:
1.) Ambil masa untuk maafkan semua orang yang pernah sakitkan hati kita. Kita tak tahu bila kita akan meninggal dunia, kalau kita tak maafkan semua orang, mungkin ada yang terpaksa menanggung dosa sampai dia meninggal, jadi dalam masa kesunyian tu tadi, kita sebenarnya akan lebih terbuka dan berfikiran positif.
2.) Kenang semula kejayaan yang kita kecapi. Mungkin dahulu kita pernah menang acara lumba lari masa sekolah rendah atau mendapat tempat pertama di dalam sekolah, dengan mengenang semula kenangan-kenangan manis ni, sedikit sebanyak dapat memberi kita motivasi untuk berjaya, atau bangun dari kekecewaan.
3.) Membuat sebarang keputusan semasa kesunyian ni sangat bagus, sebabnya kita tidak diganggu atau dipengaruhi oleh orang lain. Contohnya kita nak buat keputusan untuk kerja dengan kerajaan atau dengan swasta, masa-masa kesunyian inilah masa sesuai untu kita membuat keputusan.
4.) Siapa yang ada blog macam aku ni, mungkin boleh buat entri luahan hati, atau cara lain adalah membalas komen-komen dari pembaca. Kebiasaanya, cara ni berkesan, sebab berblog ni dah menjadi sebahagian dari diri aku.
5.) Paling berkesan untuk menangani kesunyian adalah tidur. Memang mujarab ubat ni, sebabnya, bila kita dah fikir terlalu lama, otak kita akan letih, jadi tak guna juga kalau nak fikir terlalu banyak. Kalau fikir perkara-perkara yang bermanfaat tu baguslah, tapi elakan untuk fikir yang buruk-buruk.



Apa perkara yang jangan dibuat ketika sunyi?

a.) Tidak membuat bising sehingga menggangu orang lain. Buat bising ni samalah dengan bukak lagu kuat-kuat, jerit macam orang hilang akal atau banyak lagi.
b.) Fikir akan kesalahan orang kepada kita. Mungkin ada yang pernah putus cinta atau disakitkan hati. Elakan untuk memikirkan kesalahan orang terhadap kita, sebaliknya, fikirkan kesalahan kita terhadap orang lain mungkin itu lebih menginsafkan diri

Wednesday, May 11, 2011

~Tips Menahan Marah~

pergi kt link dibwah...heeeeeeeee -

                                                    TIPS MENAHAN MARAH =.='

Tuesday, May 10, 2011

~Tiada Istilah Perigi Cari Timba~

satu ungkapan utk mndpt sesuatu yg terbaik adlah dgn mnjadi yg terbaik...pelihralah imanmu whai diri...copy from dr. maza

"Kata Anas bin Malik r.a: "Seorang wanita datang kepada Rasulullah s.a.w dan menawarkan dirinya (untuk menjadi isteri baginda s.a.w). Kata wanita tersebut: "Wahai Rasululullah! apakah engkau inginkan daku?". Anak perempuan Anas mengulas cerita Anas dengan berkata: "Alangkah kurang malunya dia, aduhai malunya, aduhai malunya". Kata Anas: "Wanita itu lebih baik daripadamu, dia teringinkan Nabi s.a.w dan menawarkan dirinya" (Riwayat al-Bukhari)...

Friday, May 6, 2011

~Mukmin Sejati~

-waaaaa..sedey bila hayati lirik lagu ni..sma2 la kita brmuhasabah..td da tngok cita CINTA TIKAR SEJADAH..sgt menarik ayt2 dlm cita 2..n sush juga nk lpakan suma dosa yg kita lakukan..astaghfirullah..marilah bermuhasabah diri..insyaALLAH..


Orang mukmin yang sejati
Jika terbuat dosa
Hatinya luka punah
Sedih dan derita
Jiwanya parah tak boleh
Melupakannya sepanjang masa
Kalau ia anggota lahir
Tentu nampak berdarah
Kalaupun sembuh dari lukanya
Namun parutnya masih ada


Begitulah halus perasaan
Seorang hamba yang berdosa
Dia tak boleh melupakannya sepanjang masa
Bagaimana dia boleh melupakannya
Kerana parutnya masih ada



Ertinya ingatannya pada dosa
Tak boleh dilupakannya
Teringat sahaja jiwanya tersiksa
Teringat sahaja hatinya derita
Payah sekali dia mahu melupakannya



Perasaan ini anugerah
Dan nikmat dari tuhannya
Takut dengan dosanya itu
Jadi syafaat padanya
Tersiksa dengan dosa
Derita dengan kesalahan
Dianggap oleh Allah itulah
Hukuman kepada hambanya
Moga di akhirat kelak terselamat
Daripada siksa neraka



Begitulah hati seorang mukmin
Sentiasa sahaja ia bergelora
Kerana takut dengan tuhannya
Lebih lagi setelah terbuat dosa



tima kasih sbb sudi baca..:)

Sunday, May 1, 2011

rindu

assalamualaikum wbt.

apa khabar korang? *ramah pulak dah * haha

sy RINDU nak tgk daly nyanyi lagu korea *gile koya!*
sy RINDU nak dgr melin nyanyi..*jacklyn victor*
sy RINDU nak dgr fara bt lawak gondol..*permaisuri lawak*
sy RINDU nak dgr hazirah bercakap ngan laptop..
sy RINDU nak tgk ain mengomel kt bilik *xtau pebenda* huhu..
sy RINDU nak tgk najwa teruja kat dlm fb..

sy RINDU semua orang~~~~ :D

Friday, April 29, 2011

~Untuk Awak..MAAF!!~

ASSALAMUALAIKUM...

ary ni bnyak bnda brlaku tmbh2,dkt diriku yg jwb exm dgn nervousnye..huhu..tp bnyak bnda best jgak..yela xsuma sedey kn..huhu..emm..adk bradik tunggal suma nk blik dh ary ni..huhu
tp bkan yg 2 main pointnye..sbnarnye..sya nk ckp yg sya xsuke ape yg brlaku..knapa awk nk msam muke ngan sya..sya just xtrima prmintaan awk je..jgn la msam muke ngan sya..huhu..awk jugak yg kta klu bleh prthankan ukhuwah ni smpi bila2 tau..sya ingt agy..xbaik tau wat cm 2..sya bkan xnk duk skali ngan awk sem dpan..sya cuma xsmpi aty nk skitkan aty org lain..sya tau awk berkuasa dlm memimpin mahasiswa kt cni..tp jgn slah gna kuasa ye syg..sya syg awk tau..agypun sya bngga kwn sya jd hebat dlm u yg hebat lak 2..tmbh2 rmai org puji awk bgus,cntik,baik..agy sya suke..pnat sya snyum kt awk td..awk wat2 xnmpk sya je..npa awk,mrah agy ke kt sya..wlaupun kita xduk bilik skali,kita bleh jd baik jgakkn..agy satu sya bkan xnk duk ngan awk sbb awk org hebat ke ape ke..sbbnye,kos kita lain2..nnt sya nk refer kt spe..sya tau klu sya duk ngan awk,msti kita akan duduk diklngan bdak kos awk gak kn..sbb rmai org prlukan awk...awk duduk la ngan kwn2 kos awk..klu da pape yg awk nk minx tolong ckp je ngan sya..sya sedia mmbntu..insyaALLAH..tp xnk la smpi xnk ckp ngan sya agy..sya anta msj pun awk xnk blas..sdey tau..kita kn dh kwn lma awk,xkn sbb ni awk xnk tgur sya dh..yelah,sya minx maaf,klu awk mrah sbb sya tolak prmintaan awk 2..mungkin slah sya bg harpan kt awk,tp sya dh ckp sya xjnji..biar sya pkir dlu.sush tau awk nk wat keputusan 2..agypun 2 la keputusan trbaik sya rsa...maafkan sya ye awk..insyaALLAH,klu brkesmptan nnt kita duk skali ye awkk.sya syg awk..n suma kwn2 kita kt mtrik dlu..UKHUWAHFILLAH ABADAN ABADA..:)




p/s -senyum slalu ea..:)

Thursday, April 28, 2011

perlukan semangat :(

minggu minggu terakhir ni banyak plak rase perkara menyedihkan..
pasal study lah.. *koot*  :(
course mark yang dasyat,. bersesuaian la dengan usaha tu kan..
stress nye.. makin belajar makin rase xtau pape..
dah suke dengan 1 subjek tu xsuke dengan teeett plak..
penat penat... :(

belajar ni sebenarnye 1 alam yg sgt sronok..(bukan 2 alam ye)..
lagi lagi mase ni kite masih mude remaja..
akal masih cerdas(konooon)... tenaga ade lagi.. *insyaAllah*

mase ni nak cari kawan ramai-ramai (TUNGGAL)
nak lepak lepak n jalan jalan, beli kasut tudung baju ..aih seronok la pokoknye! haha

tp tu la.. bila ade mende yang xbrape kene ngan jiwa + usaha yg xsberapa + DLL..
alam yg seronok ni jadi xsronok.. (pastu asyik fikir nak kawin je tanak belajar dh :P )

sebab tu sblm nk belaku pkare mcm ni kite salu kene dkt ngan PENCIPTA kita kan..huhu dan IBU BAPA kita..
tunggal bukan tulis ni sb kami mcm ni... Alhamdulillah stakat ni pekare yg wajib xpernah dtinggalkan *insyaAllah*.. dan hubungan ibu bapa baik.. siap kami sume anak manje ag.. *sy je kot* haha..
 ade lah tu salah sendiri kot mane mane kan..mungkin xbaca al-Quran selalu (saya lah), study mgkin xsetimpal.
jahilnya rase diri ni..huhu :(
Allah saje yg tau..ya Allah, ampuni dosa kami..




2,3 hari ni duk tgk vdeo sal kiamat..rase takut sangat... baru baru ni tgk vdeo ulama' terkenal dulu meninggal dunia rase kagum sgt dgn beliau sebab berpuluh ribu orang yg mengiringi jenazah beliau..orang yang baik dan taat padaNYA, Allah kasih kan.. *beliau meninggal mase tahun 2002 tp baru ni baru tgk* .. hebat kuasa ALLAH S.W.T ni.. :)

semoga kite sume sabar dan tabah menempuh kehidupan sterusnya lepas ni..
Allah xkan bagi bile kite nak.. tp Allah akan bg bile kite perlu..(ayat noorhazirah zaine dan fara *eh korang betol ke aku tulis camni? *)
sesungguhnya, Allah maha kuasa, kuatkanlah semangat kami (lagi lagi saya) :(

mak abah, umi abi, mama papa, che' ayoh.
doakan anak-anakmu..
kami sayang kamu :(

note: kami da nak habis exam.. da nk balik kg..hip hip hooooray!! :D

Tuesday, April 26, 2011

~KEHIDUPAN~



Kesenangan yang datang
Tak akan selamanya

Begitulah selepas susah ada kesenangan

Seperti selepas malam datangnya siang
Oleh itu waktu senang jangan lupa daratan


Gunakan kesempatan untuk kebaikan

Sebelum segalanya terlepas dari genggaman

Kelak menyesal nanti tak berkesudahan
Apa guna sesalan hanya menekan jiwa


Jangan difikir derita akan berpanjangan

Kelak akan membawa putus asa pada tuhan

Ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan
Setelah kabus berlalu pasti cerah kembali



Ujian adalah tarbiyah dari Allah

Apakah kita ?kan sabar ataupun sebaliknya
Kesenangan yang datang selepas kesusahan
Semuanya adalah nikmat dari tuhan



=> suke dgr lagu ni bila ade kesushan..sbb setiap ujian yg ALLAH bg 2 ade hikmhnye..cuma kdg2 kita rsa sedey dgn ape yg menimpa kita..ALLAH xpnah nk mnyushkan hambaNya tapi kita je yg xpndi nk mnghargai nikmat yg kita dpt..astaghfirullah..bila ditarik blik bru terasa..kdg2 trasa penat nk mnghadapi kehidupan yg jauh agy(kalu xmati awl)..tapi kita kna ingt ALLAH xsuke org yg berputus asa dlm hidup..sbb 2,diharamkan bunuh diri..xmsuk syurga tau..isy3..


=>klu niat kita ikhlas utk melakukan kebaikan,insyaALLAH ALLAH akn membantu..ikhlaskanlah dirimu dalam setiap keadaan..smoga ape yg kita lakukan tu semuanye krana ALLAH,setiap keburukan yg kita lakukan tu pdamkanlah dgn kebaikan..sbb mna ade keburukn dpat disucikan dgn keburukan..perihalah imanmu sebaik mungkin..semoga penghijrahan ini diterima ALLAH s.w.t..wallahualam..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...